Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.01.2013 14:55 - МАТЕРИАЛИСТИЧЕСКО РАЗБИРАНЕ НА ИСТОРИЯТА
Автор: jelezov Категория: Политика   
Прочетен: 3344 Коментари: 0 Гласове:
4



     МАТЕРИАЛИСТИЧЕСКО РАЗБИРАНЕ НА ИСТОРИЯТА Помествам по-долу текст на Карл Маркс, който е част от много популярния ПРЕДГОВОР към „КЪМ КРИТИКАТА НА ПОЛИТИЧЕСКАТА ИКОНОМИЯ”, публикуван през 1859 г. Правя това, преследвайки две цели: непосредствена и по-далечна. Непосредствената – след няколко дена ще публикувам постинг, озаглавен „СОЦИАЛИЗМЪТ Е ЖИВ”, съдържанието на който е критика на статията на проф. Александър Лилов „ЗАЩО ПРЕТЪРПЯ КРАХ СЪВЕТСКИЯТ МОДЕЛ НА СОЦИАЛИЗМА, отпечатана в сп. ПОНЕДЕЛНИК, бр. 9/10 от 2012 г. По съдържанието на двете статии ще се проведе дискусия на сбирка на Интердисциплинната гражданска академия  (ИНГА) в Дома на техниката на ул. „Г. С. Раковски” № 108, зала 105А, на 01. 02. 2013 г. Текстът на Маркс е възможно най-краткото и прецизно изложение на съдържанието на науката „Материалистическо разбиране на историята” (някогашният исторически материализъм (ИМ), който е догматизиран вариант на Марксовото историческо учение.) Поканвам всеки който има интерес към подобна тематика да присъства и вземе участие в дискусията. Входът е свободен. През последните 20-30 години в целия свят се наблюдава изключително повишаване на интереса към личността на Карл Маркс и към неговото научно творчество. Изключение, за съжаление прави може би  само Блгария. По-далечната цел на въпросната публикация е да подпомогна запознаването с учението на Маркс на колкото се може повече българи.

 

                                                      Карл Маркс

ПРЕДГОВОР към КЪМ КРИТИКАТА НА    ПОЛИТИЧЕСКАТА    

                             ИКОНОМИЯ

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

В общественото производство на своя живот хората  влизат  определени, необходими, независими от тяхната воля отношения – производствени отношения, които отговарят на определено стъпало от развитието на техните материални производителни сили. Съвкупността от тези производствени отношения образува икономическата структура на обществото, реалната база върху която се издига една правна и политическа надстройка и на която отговарят определени форми на общественото съзнание. Начинът на производство на материалния живот обуславя процеса на социалния, политическия и духовния живот изобщо. Не съзнанието на хората определя тяхното битие, а, напротив, тяхното обществено битие определя съзнанието им. На известно стъпало от своето развитие материалните производителни сили на обществото влизат в противоречие със съществуващите производствени отношения или – което е сама юридически израз на същото – с онези отношения на собственост, в границите на които те са се движили дотогава. От форми на развитието на производителните сили тези отношения се превръщат в окови за същите. Тогава настъпва епоха на социална революция. С изменението на икономическата основа настъпва по-бавен или по-бърз преврат в цялата огромна надстройка. При разглеждането на такива преврати трябва винаги да се прави разлика между материалния преврат в икономическите условия на производството, който може да се установи с точността на природните науки, и правните, политическите, религиозните, художествените или философските, накъсо, идеологическите форми, в които хората осъзнават този конфликт и го разрешават с борба. Както за отделния човек не може да се съди по това, което той сам мисли за себе си, така за една епоха на преврати не може да се съди по нейното съзнание. Напротив, това съзнание трябва да се обясни въз основа на противоречията на материалния живот, въз основа на съществуващия конфликт между обществените производителни сили и производствените отношения. Никога една обществена формация не загива, предr да са се развили всички производителни сили, за които тя дава достатъчно простор, и никога нови, по-висши производствени отношения не настъпват, преди материалните условия за съществуването на същите да са узрели в недрата на самото старо общество. Ето защо човечеството си поставя винаги само такива задачи, които може да разреши, защото при по-внимателно разглеждане винаги ще се окаже, че самата задача възниква само където материалните условия за нейното разрешение са вече налице или най-малкото се намират в процес на формиране. В общи черти, азиатският, античният, феодалният и съвременният – буржоазният - начин на производство могат да бъдат наречени  прогресивни епохи на икономическата обществена формация. Буржоазните производствени отношения са последната антагонистична форма на обществения производствен процес, антагонистична не в смисъл на индивидуален антагонизъм, а на антагонизъм, израснал из обществените жизнени условия на индивидите; но развиващите се в недрата на буржоазното общество производителни сили създават същевременно материалните условия за разрешаването на този антагонизъм. Затова с буржоазната обществена формация завършва предисторията на човешкото общество.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

         Тези бележки за хода на заниманията ми в областта на политическата икономия целят само да покажат, че моите възгледи, както и да бъдат преценявани и колкото и малко да се съгласуват с егоистичните предразсъдъци на господстващите класи, са резултат на добросъвестни и дългогодишни изследвания. Но на входа на науката, както и на входа на ада, трябва да се постави следното изискване:

                       

                                            “Qui si convien lasciare ogni sospetto;

                                             Ogni vilta convien che qui sia morta”

        

             „Тук трябва да се остави всяко колебание;

          Тук трябва да умре всякаква низост”

                                                               Данте, „Божествена комедия”

 Лондон, януари 1859 г.

                                                                             Карл Маркс

 (К.  Маркс Ф. Енгелс. Съч. т.13, с. 7-11                                                     

                                                                                                          

Тук ще поместя и една мисъл на Й.В. Сталин от известния му труд „ИКОНОМИЧЕСКИ ПРОБЛЕМИ НА СОЦИОЛИЗМА В СССР”, който ще подпомогне както  разбирането на Марксовия текст, така и осмислянето на немарксистката същност на основните тези на А. Лилов.

           

            „Главната грешка на др. Ярошенко се състои в това, че той отстъпва от марксизма по въпроса за ролята на производителните сили и производствените отношения в развитието на обществото, извънредно преувеличава ролята на производителните сили, също така извънредно подценява ролята на производствените отношения и работата свършва с това, че обявява производствените отношения за част от производителните сили.”

                 Според мен, „теориите” за „ информационната епоха”, „епохата на знанието”, „постиндуктриалното общества”, „посткапиталистическото общество и др. под. имат за основа (предпоставка)  посочената от Сталин грешка на Л. Д. Ерошенко. 




Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: jelezov
Категория: Политика
Прочетен: 762072
Постинги: 222
Коментари: 753
Гласове: 1615
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930