Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.02.2013 13:43 - ТЕОРИИ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ КРИЗИ
Автор: jelezov Категория: Политика   
Прочетен: 5214 Коментари: 4 Гласове:
4



                                                Желю Железов                               ТЕОРИИ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ КРИЗИ

ОПРЕДЕЛЕНИЕ: Икономическата криза е момент от т. нар. „бизнесцикъл”, който определя динамиката на капиталистическия начин на производство. Бизнес цикълът протича през отрязък от време, започващ от началото на дадена криза и завършващ с началото на следващата криза, и продължава обикновено от 6-7 до 10-11 години. Той преминава през четири етапа:

         А. Според силата: спад или криза, или рецесия.

         Б. Застой, депресия (стагнация)

         В. Оживление.

         Г. Подем, бум, експанзия.

По пространствен обхват кризите биват национални, регионални или глобални, а в структурно отношение – финансови, икономически (в т. ч. и отраслови) и системни.

ИСТОРИЯ. През последните два века развитите капиталистически страни са провокирали около 20 икономически кризи с различни структури и обхват, най-значителна от които е т. нар. „Велика депресия”, започнала на 30. 10. 1929 год. („черният вторник”) в САЩ. Спадът в промишленото производство в % е бил както следва: САЩ – 46, Великобритания – 24, Германия – 41, Франция – 60. Безработните в развитите капиталистически страни достигат до 32 мил. души, от които само в САЩ те са 14 милиона.

ТЕОРИЯ (ПРОЯВЛЕНИЕ, СЪЩНОСТ, ПРИЧИНИ)

Проявлението на кризите е изключително разнообразно. Най-същественото се свежда до свиване на производството и потреблението, съкращаване на БНП, висок процент на безработица, разтваряне ножицата между богатство и бедност както в национален, така и в глобален план.

Същността на кризата е доведеният до взривоопасни мащаби дисбаланс между производство и потребление, както крайно, така и производствено.

Причините за кризите са най-оспорваният проблем. Множеството буржоазни теории се групират в две групи: екзогенни и ендогенни. Наред с тях съществува и марксистка теория, в рамките на която са съществували и съществуват интересни различия.

Типични съвременни представители на екзогенните теории са чикагската школа с основен идеолог Милтън Фридмън и виенската школа с представители фон Мизес, фон Хайек и др. Според тези школи, пазарите са абсолютно стабилни, а нарушенията в тяхното функциониране, предизвикващи кризи, се дължат на вмешателство в тяхната дейност на външни фактори, най-вече на държавата. Привържениците на тези теории биват наричани „пазарни фундаменталисти. От 80- те години насам тази идеология и икономическа политика е господстваща, с малки изключения, в капиталистическата система, включително и в България след 1989 г.

Типичен представител на ендогенните теории е кейнсианството или неокейнсианството. Според него, пазарите, сами по себе си не са способни да функционират безпрепятствено и затова се нуждаят от регулации, предимно от държавата. Кризите на свръхпроизводство са вътрешно присъщи на капиталистическата икономика, но тяхната сила и дълбочина може да се снижат чрез регулация.

Абсолютната противоположност на двете „теории”, както и резултатите от практическото им приложение поставят под въпрос тяхната истинност.

Настоящата криза, която, смята се, че маже да надхвърли цената на Втората световна война, подтиква много икономисти, дори и такива, които са далеч от марксисткия мироглед, да обръщат поглед към Марксовата икономическа теория, която единствено дава научно обяснение на кризите. Ще я представя чрез максимално опростен идеализиран пример на просто стоково възпроизводство. Да си представим определена изолирана от външния свят човешка общност, състояща се само от капиталисти и наемни работници. Капиталистите организират производство на средства за съществуване на общността единствено с цел да получат максимална печалба, която не е нищо друго освен превърната форма на принадения продукт, който, за да се натрупва, трябва да бъде реализиран, т. е да бъде превъплътен в парична форма. Пита се кой ще е купувачът на този принаден продукт, щом като работниците изкупуват срещу работните си заплати само необходимия продукт. Отговорът – в затворената човешка общност, произвеждаща в условията на капиталистическия начин на производство, купувач на принадения продукт не съществува и следователно той, във веществената си форма, започва да се натрупва, явление което се назовава „свръх производство” или „недопотребление”. Извод: капитализмът е невъзможен, ако капиталистическият НП е абсолютно господстващ в национален или глобален мащаб и затова той ще рухне много преди достигането на абсолютно господство.

ОТ КРИЗА КЪМ ДЕПРЕСИЯ. Такова е днес развитието на икономиката както на България, така и на Света. Туширане на пораженията причинени от кризата може са стане чрез радикален отказ от неолибералната икономическа политика и приемане на неокейнсианството като господстваща политикоикономическа парадигма.

СЛЕД  КРИЗАТА НАКЪДЕ?  Независимо от тежките последствия от краха на европейския социализъм, днес човечеството отново повдига сакралния въпрос – КАПИТАЛИЗЪМ ИЛИ СОЦИАЛИЗЪМ, защото разбира, че трето няма.

 

                                         К р а й

                                  


                                    ПРИЛОЖЕНИЯ

 

В публична лекция в Шанхай на тема „Стабилност и растеж в Китай и Света” Дж. Стиглиц заявява: ”Какви са причините за кризата? Имаме две групи взаимно подсилващи се проблеми. Наистина имаше ипотечна криза, финансова криза, но в основата са фундаментални икономически проблеми. Някои хора казват, че имало „лесна излишна ликвидност” и липса на регулация, което е вярно. Но защо се случи това?

На най-високите управленски нива стояха хора, които вярваха в дерегулацията, защото пазарите ще се погрижат за всичко. Ние имахме регулатор, който не вярваше в регулацията. Очистването от този хаос сега ще ни струва трилиони долари, които ще бъдат платени от всички. Имаше и общ недостиг на съвкупно търсене.. Една от причините за това е нарастващото икономическо неравенство в света. … Нарастващото неравенство означава, че пари и активи се преместват от тези на дъното, които могат да ги изразходват към тези на върха, които не могат да ги изразходват.” (Иван Ангелов. СВЕТОВНАТА ИКОНОМИЧЕСКА КРИЗА И БЪЛГАРИЯ. Академично издателство. С. 2010, с. 367)

 

ИЗ ДОКЛАД НА ПРЕЗИДЕНТА РУЗВЕЛТ ПРЕД КОНГРЕСА НА                     САЩ ОТ 1942 г.

38. Освен описаните следвоенни мероприятия, в името на Новия световен ред ще се извършат и следните задължителни икономически промени :

(а) Национализация на всички природни ресурси и тяхното справедливо разпределение между всички нации по света.

(б) Национализация на международната банкова система, на чуждите капиталовложения, железниците и електростанциите по целия свят.
(в) Federal control of foreign commerce and shipping. 
(г) The establishment of a world common monetary system. 

(д) Ограничаване на банковите лихви до 2%.

(е) Създаване на „Върховно военно командване на Обединените нации”, което заедно със Световната Лига на Нациите ще се грижи за охраняване на плодовете на победата.

(ж) Губернаторите управляващи карантинираните области ще се назначават от „Върховен военно-икономически съвет”.

Заради реализирането на всичко изложено сме длъжни да се сражаваме до пълна победа.

(gindev.blog.bg БЪЛГАРИЯ И НОВИЯТ РЕД. ДАНКОВ СРЕЩУ РУЗВЕЛТ




Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. osi4kata - мисля, че на Вас Ви се иска да няма "трето", господине.
18.03.2013 01:27
Пречи Ви тесногръдието и ограниченото Ви виждане.
цитирай
2. jelezov - Горният коментар на Осичката е о...
18.03.2013 11:51
Горният коментар на Осичката е отговор на мой коментар (който помествам по-долу) върху нейното творчество и манталитет.

jelezov - osi4ka - глупачка
17.03 14:15
Мадам, време е да се убедите, че сте глупачка. Съдя за това от мотото на блога Ви, както и от съдържанието му. Подобни поетеси се срещат във всяко село, дори и там където са останали по няколко бабички и дядовци."

В личен план сме квит. Аз я наричам глупачка, а тя мен - тесногръд и ограничен, което е все същото. Основание да я нарека глупачка ми дава и следният текст, поставен като мото на Блога й: "Този блог е авторски и не би представлявал интерес за откровени фашисти, корумпирани комунисти, псевдо-демократи, зомбирани наркомани, новоизлюпени парвенюта, бивши номенклатури, хора с психически отклонения и фанатизирани сектанти."

Разграничавайки се от изброените типажи, се самоопределя като "Професия - човек". Тя не е в състояние да проумее, че ЧОВЕК е гола, нищо незначеща абстракция, ако не се дефинира като "Богата тоталност от множество определения и отношения". (Маркс)
Аз бих се примирил с определението "тесногръд и ограничен", ако любезната Госпожа напише трактат, в който да докаже, че наред с алтернативата "капитализъм - социализъм" е възможна и някаква трета форма на общество.



цитирай
3. alchemist - Не мога
21.03.2013 21:41
да разбера защо повечето неща се правят в името на някаква идеология или религия? При положение, че рано или късно се провалят и плодовете им са плачевни за обикновения народ.
Макиавели съвсем ясно показва, че битката е между хората от низините и хората от височините(политици и т.н.). Следователно нещата като: социализъм - капитализъм, религия - атеизъм и подобни, са само за заблуда на хората.
цитирай
4. jelezov - Към alchemist
22.03.2013 13:12
Според науката за идеологиите, религията също е идеология. Съзнанието на Човека е троица от познание, идеологически форми (политически, правни, нравствени,религиозни, естетически и философски) и воля. Идеологията е системна цялост, която изразява ОТНОШЕНИЕТО на индивидите и социалните общности (класите, нациите, етносите) към заобикалящата ги природна и социална реалност (очовечената природа). Човечеството е живяло повече от 100 хиляди години без „низини” и „височини” (първобитен комунизъм или предистория). Историята започва с появата на низините и височините - разделение предизвикано от общественото разделение на труда. В нашия, юдеохристиянския регион първата форма на разделение е появата на робовладелци и роби. Идеология на робите е ранното християнство. Втората класова форма на общество е феодализма. Негова идеология става реформираното и институционализирано християнство. В лицето на различните ереси „низините” се опитват да създадат своя идеология. И капитализмът, като трета епоха на икономическата обществена формация, също създава своя идеология, която, както икономическата му основа, е единство на противоположности: ЛИБЕРАЛИЗМЪТ като основа на буржоазната идеология и КОМУНИЗМЪТ (утопичен, анархистичен и марксистки) като основа на идеологията на „низините”. Идеологията може да бъде религиозна или атеистична, прогресивна или реакционна, но винаги ще е абсолютно необходим атрибут на съзнанието на индивидите и на духа на обществото.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: jelezov
Категория: Политика
Прочетен: 759022
Постинги: 222
Коментари: 753
Гласове: 1615
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031