Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.09.2017 01:44 - ПАВЕТАТА: КУЛТУРНА ТРАДИЦИЯ?
Автор: jelezov Категория: Политика   
Прочетен: 1235 Коментари: 4 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  ПАВЕТАТА: КУЛТУРНО НАСЛЕДСТВО?

На 15 август 2017 г. по новините на БНТ слушах дебатите за и против запазването на паветата при ремонта на бул. Прага. Преди дни подобен дебат имаше и във връзка с ремонта на бул. Дондуков.

Смешен, ако не и обсолютно глупав казус! Ще илюстрирам отношението си към него с моменти от моето житие-битие.

Роден съм и израснах в с. Крива река, Шуменска област. Внук съм на дядо Желез – първият и единствен  българин  в селото до освобождението на България от турско робство, което тогава се именувало Ири дере. Рекичката , името на която носи селото, 3-4 км. по-нагоре напуска красива клисура между южните склонове на Лудагарското (Делиорманското) и северните склонове на Воеводското плато. Четири км. по-надолу от селото ни завива под 90 градуса, за да потече към гр. Нови пазар. Но, внимание, преди това, под с. Стоянмихайловски (Кайкъкьой) преди 13 века е имало хидротехническо съоръжение, което е подавало вода за водоснабдяването на Плиска – първата българска Столица.

Моля читателят да запомни следния факт: в землището на селото имаше пет воденички, които аз помня и в които селяните от много десетки села, в продължение на векове, са млели  пълнозърнесто брашно. Но това което прави селото уникално в национален и европейски план е фактът, че само тук, в България и Югоизточна Европа, в подължение на векове, са се копали и обработвали (чукали) кремъни за дикани, огнива (чакмаци) и кремъклии пушки.

Осъзнал тези факти и вдъхновен от тях, един краевед и културтрегер от селото ме помоли да му съдействам, да намери фактор, притежаващ законодателна инициатива, който да внесе в НС законопроект с предмет: 1. Да се ликвидират всички моторни валцови мелници и с европейски субсидии да се построят хиляди воденички по всичките реки, рекички и дерета, което ще осигури здравословно хранене на народа с пълнозърнест хляб. 2. Да се забранят и унищожят комбайните и вършачките. Вършитбата да се извършва отново с дикани, което е абсолютно екологичен процес. Да се помисли, дали не е възможно съвременното стрелково оръжие да се замени с кремаклии пушки, което, освен че възстановява и запазва културната традиция, е и хуманно, защото ще направи войните по-малко кръвопролитни. И, ако всичко  това се случи,  славата на родното ни село ще гърми по света, като пионер във възкресението на културните традиции, а България ще заеме челно място сред страните, съхраняващи културното наследство. 




Гласувай:
5



Следващ постинг
Предишен постинг

1. nalia - Привет, Железов,
01.09.2017 08:16
Кремъкът няма да направи войните по-малко кръвопролитни:)
На изток от Шумен е село Костена река. Казват, че носи името си от дерето, покрито с побелелите кости на византийците и конете им, попаднали на засада в първата теснина на юг от Плиска.
Регионът ти е познат. Какво ще кажеш?
Поздрави!
цитирай
2. jelezov - Вчера тук се появи втори коментар с ...
02.09.2017 12:44
Вчера тук се появи втори коментар с анонимен автор, който твърдеше, че някога, при социализма, е бил комбайнер. Съдържанието на коментара бе подчертано носталгично по онова време и начин на живот. За пръв път ми се случва да изчезне коментар. Дали това е дело на модераторите – нямам представа.
цитирай
3. jelezov - След прочитането на коментара на ...
02.09.2017 12:49
След прочитането на коментара на nalia, влязох в блога й. Изпитах истинско удоволствие от стихотворението „Предесенно”. С нещо то създава алюзия с прекрасната руска женска поезия от първата половина на миналия век.
Една бележка: ако препрочете първото изречение на коментара си, уверен съм, ще разбере, че нещо му куца в смисъла.
Костена река. За изключително красивата природа около това село ми е говорила сестра ми Теодора, която арендува и обработва земя в с. Салманово – съвсем близо до Костена река. За съжаление, все още не съм го посетил, но меракът си съм запазил.
цитирай
4. nalia - Привет, моряко!
02.09.2017 13:12
Май такива са ми коментарите - понакуцващи:))
Харесвам Североизтока и ми беше удоволствие да прочета нещо по темата. Изненада ме фактът за находището от кремък.
Имало е много воденици благодарение на естествените карстови водохранилища под целия Делиорман. Случи ли се снежна зимата, изворите бълват вода цяло лято в жегите, като Баш бунар в с. Снежина. Посветила съм му стихче, както и на селото.
Благодаря за ласкавата ти оценка на блога ми.
Желая ти здраве и сили!
Наля
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: jelezov
Категория: Политика
Прочетен: 759207
Постинги: 222
Коментари: 753
Гласове: 1615
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031